Clínica i educació
Grup d’investigació del malestar individual i social en el camp de l'educació
És possible educar nens que
arribin a ser ciutadans responsables?
El discurs dominant en les nostres societats
d’avui, en les quals s’ha produït una involució democràtica ja sigui per la
reducció de la democràcia a un formalisme del vot cada quatre anys, ja sigui
perquè els nous països dominants ni tan sols mantenen l’aparença dels principis
democràtics sorgits de la il·lustració, produeix una enorme concentració de
poder en castes elitistes minoritàries i transversals, que anul·len la divisió
de poders i confronten el ciutadà amb un poder intervencionista dels aparells
de l’estat quasi omnímode.
En aquesta circumstància, l’educació, igual
que la salut mental o la pràctica de la responsabilitat política ciutadana,
tendeixen a ser configurades pels poders dominants com a mecanismes adaptatius
a la situació imperant.
Per això aquestes pràctiques es troben
sostretes d’autonomia i llibertat i l’acte educatiu se substitueix per models
protocolaritzats que disminueixen la
seva responsabilitat, penalitzen la creativitat i en conseqüència obstaculitzen
els enfocaments que pretenen afavorir el desenvolupament d’un pensament crític
en els nens, futurs ciutadans. Això confronta el mestre a una alternativa
extrema: o el conformisme a un model burocratitzat que va erosionant el seu
desig, o bé una actitud crítica davant l’aparell de l’estat que li exigeix un
compromís gairebé heroic.
De totes maneres aquesta situació té un
avantatge. El procés emancipador que els mestres volen transmetre als seus
alumnes és el mateix que reclamen per ells mateixos: ensenyar llibertat i
responsabilitat ve a ser el mateix que viure-la, una cosa no ha estat mai tan
lligada a l’altra.
Exposa : Josep Monseny,
psicoanalista, Director de l’IPB
Dijous, 15
maig 2014, 21:00 h
Lloc: Aula IPB, C/Copèrnic, 13, baixos. Barcelona
Tel. 93 417 2552, www.ipb.cat , activitat oberta i gratuïta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario